ProCit

Når du har behov for kompetanse

Velkommen til

Reiser

ProPartners tur til Dubrovnik
13.  -  20. september 2005

24 turglade nåværende og tidligere kolleger på tur til Kroatia.

8 personer dro i forkant og kom til Dubrovnik tirsdag 13. september 2005.  Gledet oss til rom med balkong og havutsikt på Hotel Adriatic på Lapadhalvøya, som vi hadde bestilt gjennom reisebyrå nesten ett år i forkant.  De resterende 16 personene i gruppen skulle komme lørdag.

Vi ble møtt av en hyggelig mann på flyplassen som skulle transportere oss til hotellet.  På veien fikk vi nyttig info og turen tok ca en halv time.  Vel fremme ble vi møtt av ei kjempehyggelig jente som skulle se til at vi ble innlosjert på en bra måte.

Så langt alt vel.  Kofferter og bager ble båret opp noen trapper til resepsjonen for innsjekk. Herlig å være fremme.  Nei, det var ikke balkong.  Nei, det var ikke havutsikt.  Men vi har jo bestilt det og fått skriftlig bekreftelse…  Sorry.   Vår guide ble like lei seg som vi ble, men vi ble veldig irritert i tillegg.  Det hjalp heller ikke at resepsjonsdama var sur….
Vi hadde jo sett for oss vi da, at vi skulle samles på balkongen og nyte vin og utsikten.

Ei ny dame stod klar for å følge oss videre for vi skulle jo ikke bo i det bygget vi stod i.  Ned igjen trappene, nedover veien, forbi ett annet bygg og inn i det neste.  Hvor er heisen? Vi skulle bo i 3. og 4. etasje. Nei, det var ikke heis. Det hørtes at 8 personer sukket.  Så vi begynte å bære, og for en som ikke er vant til slikt arbeid  -  det er tungt å bære kofferter opp trapper.  Noen av oss hadde til og med fått merkelappen ”heavy” på kofferten.

Det skal imidlertid sies at 7 av oss fikk havutsikt, selv om vi ikke fikk balkong.  Og rommene var passe store, bortsett fra hun ene som fikk et stusselig rom mot baksiden med null utsikt.  Rommene var også veldig slitt, men takk og pris at det i alle fall var rent.  I forkant fikk vi beskjed om det var et enkelt tostjerners hotell.  Men standarden stod vel knapt til en stjerne hva gjaldt rommene.

Det ble noen telefoner til reisebyrået hjemme i Norge og den stedlige representanten i Kroatia.  Enden på visa, som vi tilslutt ble enige om etter et par dager, var at resten av gjengen skulle innlosjeres på Hotel Vis, et annet og flottere 3-stjerners hotell omtrent rett over gata.  Vi andre valgte å være der vi var, men fikk i stedet en gratis middag på hotell Vis fredag kveld.

Bortsett fra en litt dårlig start så gikk resten av oppholdet veldig bra.  Og når vi satt på den store verandaen utenfor resepsjonen med hyggelig betjening, kald drikke, sol og utsikt utover Adriaterhavet, ja, da var livet aldeles herlig.  Det var jo ikke så mye vi skulle være på rommene likevel...

Frokostrestauranten var også flott,  og maten stod ikke tilbake for noe.  Nydelig start på dagene og også her flott utsikt.

Formiddagene ble brukt til soling og bading, mens vi tilbragte ettermiddager og kvelder i gamlebyen, med sightseeing, mat, drikke og shopping.

Mat og drikke var forholdsvis rimelig sett med norske øyne, mens f.eks klær var dyrt.  Det som utmerket seg mest av butikker var de som solgte smykker i alle variasjoner.   Det var mange av dem, og det var mye flott og mye korall.

Nevnes må også at fire av gjengen dro på dagstur til Bosnia-Hercegovina, og hadde en kjempeflott og opplevelsesrik tur.

Lørdag skulle som sagt resten av gjengen komme, og det gledet vi oss til.  Vi lå på stranden og så Norwegianflyet komme inn for landing.  Da de kom til hotellet med buss og guide stod velkomstkomitéen klar.  Da det også her ble surr i resepsjonen ble vår guide ganske oppgitt.  Alle ble sjekket inn og plassert på dobbeltrom mens vi hadde bestilt enkeltrom for de fleste.  Vi prøvde å forklare det for resepsjonisten, men hun bare ristet på hodet og det gjorde vi også…  Til slutt kom resepsjonsansvarlig, så på listene som var helt riktige i forhold til bestillingen.  Så ristet også han på hodet.  Kaos noen øyeblikk da mange måtte tilbakekalles og nye og flere nøkler utdeles.  Men til slutt var alle innlosjert og fornøyd med de flotte rommene.

Felles lunch i nærområdet for alle, deretter stranden for noen og gamlebyen for resten.  Og felles middag om kvelden, også i gamlebyen.  Ikke all maten var like god, men servicen var upåklagelig.

Dagen derpå måtte alle tidlig opp.  En dagstur stod på programmet og bussen skulle dra kl 08.00.  Presis.  Vi skulle nordover til Peninsula Peljesac og øya Korcula.  Det var en lang busstur, ferje over til øya og deretter sightseeing og lunch.  Litt tid på egenhånd var det også tid til.  Deretter var det samme veien tilbake.  Her var det imidlertid innlagt to stopp.  Først ved en vinkjeller med ost– og vinsmaking med påfølgende salg av stedets lokaliteter.  Neste stopp ved en restaurant for mer vinsmaking, men med østers og musling som tilbehør.  Ikke alt var like godt, men man må jo få med seg det som er lokalt.  I kveldingen var vi tilbake i Dubrovnik.

Resten av tiden var det fritt frem til å gjøre det som var ønskelig for hver og en, og jeg tror ikke noen hadde vanskeligheter med å få tiden til å gå.

De første dagene hadde vi strålende vær hele tiden, mens de siste dagene var det mer variabelt.  Stort sett fint, men det kom også noen skybrudd hvor vannet bokstavelig talt flommet ned.

Hjemreise tirsdag 20. september.  Ikke annet enn jeg vet så var alle enig om at Dubrovnik er et flott reisemål.  Vi reiser gjerne tilbake.

Bilder sier ofte mer enn ord.  Klikk på linken for å se bilder fra turen.

Se bilder

Adresse: Sauheradveien 93,  3683 Notodden Telefon: + 47 97464121  Email: gulstra@online.no